A salamo alaikom wa rahmato allaah wa barakatoh
Arta conversației uneori poate face multe atunci când este
folosită in mod corect. În Islam, după cum știm, intenția cu care faci un
lucru este extrem de importantă, iar în cazul în care dorești să dai un sfat
surorii/ fratelui tău în Islam, intenția joacă un rol decisiv în a-l ajuta
să-și schimbe comportamentul sau din contra a-l face să nu te asculte și prin
asta a face fitna în comunitate.
Niciunul dintre
noi nu este perfect ; toți avem greșelile noastre, păcatele noastre, dar de
care dăm socoteală doar Lui Allaah subhanu wa ta3ala. Astfel zilele trecute am
avut de-a face cu două situații (moduri) sau maniere ..să spunem islamice (cât
de islamice și care a fost maniera corectă, rămâne să concluzioneze fiecare,
așa cum și eu am făcut-o).
Zilele trecute mi
s-a întâmplat să fiu pusă într-o astfel de situație care, recunosc, mi-a lăsat
un gust amar. Toți cei care mă cunosc măcar cât de cât, știu că intenția mea nu
este nici rea nici răutacioasă, că pentru mine e importantă pacea și nu judec
oamenii după religie, culoare, etnie, avere..etc. Din puținul pe care îl știu despre Islam, am
învățat că fiecare trebuie să fie respectat, chiar dacă nu ne împărtășește
ideile, credința, etc... În Islam fiecare e liber să se exprime. Și dacă sora
ta sau fratele tău a greșit, atunci trebuie, cred, să fii atent la maniera în
care îl abordezi și mai ales la intenția cu care o faci.
Deci să trecem
peste faptul că pentru păcatele noatre nu dăm oamenilor socoteală, dar să
acceptăm totuși că frații sau surorile au datoria de a-ți da un sfat atunci
când poate ceva ai făcut greșit. Una e să sară public câteva persoane să te
acuze , să te judece pentru ceea ce ai greșit (așa cum mi s-a întâmplat mie),
să-ți arunce vorbe grele ca și cum ai fi comis cea mai gravă crimă care i-a
afectat în mod direct, și alta e să vină să-ți vorbească în privat și să-ți
argumenteze de ce consideră că ai
greșit.
Personal am avut
parte de ambele situații în aceeași zi. Allah subhanu wa ta3ala să-i
răsplătească fiecăruia după faptă și intenție și să ne ierte pe fiecare căci
avem nevoie de iertarea Lui.
Alhamdulillaah,
că totuși în comunitatea noastră avem și oameni educați, care au grijă să
urmeze principiile islamice așa cum ar trebui să o facem fiecare dintre noi, și
un frate m-a contactat în privat, explicându-mi răbdător și argumentat de ce
este greșit ceea ce făcusem. Nu dau nume, căci numele nu sunt importante, ci
situația în sine. Am apreciat gestul d-lui doctor și mai ales intenția
dânsului. Nu m-a acuzat, nu mi-a spus vorbe de ocară, nu m-a jignit, ci s-a
comportat așa cum ar face un frate mai mare față de sora lui mai mică.
Astfel a reușit
să se facă nu doar ascultat dar a câștigat și o mai mare apreciere din partea
mea. Alhamdulillaah că avem oameni care reușesc să-și mențină echilibrul și nu
trec ca gâsca prin apă în această viață.
Acum să vedem și
ce spune Islamul referitor la acest subiect
(MATERIAL PRELUAT
DUPĂ : http://www.turntoislam.com/threads/cum-sa-dam-sfaturi.23519/
)
Unul dintre
companioni obişnuia să spună fraţilor lui:
Nu îmi daţi sfat până nu îmi spuneţi în faţa
ceea ce urăsc să aud. Deci când un frate doreşte să-l informeze pe fratele său
de un defect al acestuia, cu condiţia că doreşte să evite în viitor această
greşeală, este un lucru foarte bun pentru că cel din urmă să îşi spună scuza
dacă acesta există.
Dar dacă această
recomandare are ca intenţie să îl blameze pe fratele său atunci este de
condamnat.Un companion a zis: Ţi-ar place ca cineva să te infromeze despre
greşelile tale? Iar celălalt a răspuns : Dacă ar face-o cu intenţia să mă
mustre .....nu!!
Deci blamând şi
condamnând o persoană ptr greșeala lui este un lucru detestat. Profetul
Mohammad sallAllaahu 'alayhi wa sallam, a spus: Dacă îţi condamni fratele că a
făcut o greşeală nu vei muri până nu o vei face şi tu.
(At-Tirmidhi)
Companionii
profetului Mohammad salallahu alehi wa salam iubeau să sfătuiască o persoană în
privat doar între 4 ochi şi acesta este un semn ca sfatul este sincer.
Iar în legătură
cu răspândirea unei greşeli face parte din lucrurile interzise de Allah Subhana
wa Taala şi de mesagerul Său, salallahu alehi wa salam.
Allah Preaînaltul
spune în Sfântul Quran, Traducerea sensurilor surat an nur verset 19.
"Aceia care
vor ca printre dreptcredincioşi să se răspândească ticăloşia, vor avea parte de
osânda dureroasă atât în această lume cât şi în lumea de apoi. Allah ştie în
vreme ce voi nu ştiţi"
Hadisuri în care ne este recomandat să păstrăm în
secret greşelile altora sunt foarte multe
Putem vedea în
Fath-ul -Baree şi saheh muslim(1996)
Mulţi învăţaţi
spun că dezvăluirea greşelilor altora dă semne de slăbiciune în islam...dă
semne de un iman slab(o credinţă slabă).Ar trebui să ne uităm la greşelile
noastre.
Allah spune în
Sfatul Quran Traducerea sensurilor surat al-tawba verset 128.
"A venit la
voi un Trimis chiar dintre vo,i căruia îi sunt grele necazurile care vă lovesc
şi care este plin de grijă pentru voi iar cu dreptcredincioşii el este milos şi
îndurător"
Apoi Allah a
descris şi companionii Profetului salallahu alehi wa salam:
Quran Traducerea
sensurilor surat al-Fath verset 29:
Mohammad este
trimisul lui Allah.Iar aceia care stau alături de el sunt aspri faţă de
necredincioşi şi sunt îndurători între ei(cu dreptcredincioşi) Îi vezi pe ei
aplecaţi şi prosternându-se căutând mila lui Allah şi mulţumirea Lui.Semnele
prostrenarii se văd pe chipurile lor....../
Şi Allah a
descris dreptcredincioşii ca fiind răbdători şi sfătuitori de bine şi miloşi.
Quran Traducerea
sensurilor surat-al balad verset 17
Apoi au fost
dintre aceia care cred şi îndemnă la răbdare şi îndeamnă la îndurare(unii faţă
de alţii)
Unul care arată
greşelile celorlalţi are calităţile lui sheitan.
Allah spune în
Sfântul Quran Traducerea sensurilor surat al Fatir verset 6:
"Sheitan
este pentru voi un duşman.Ţineţi-l aşadar ca pe un duşman!El nu face decât să-i
cheme pe susuținatorii lui ca să fie oaspeţi ai flăcărilor" Apoi Allah
Subhanu wa Taala ne spune cum a fost amăgit Adam de către Diavol.
Quran Traducerea
sensurilor surat Al-Araaf verset 27
"O fii a lui
Adam !!!Să nu vă amăgească Sheitan aşa cum i-a scos pe părinţi voştri din Rai
dezbrăcându-i de veşmintele lor ca să le arate goliciunile lor..../"
Deci care este
diferenţa dintre unul care are intenţia de a îndrepta o greşeală prin sfatul
lui şi acela care vrea să răspândească o greşeală!!!Şi nimeni nu ruşinează pe
fratele său doar cei care nu posedă o minte sănătoasă.
Recompensa unuia
care vrea să fie descoperite greşelile fratelui său este că Allah va căuta după
greşelile lui şi va face ca ele să fie descoperite pentru a-l dezonora chiar
dacă el le comite în intimitatea casei lui.
Profetul Mohammad
sallalahu alehi wa salam a relatat aceasta în foarte multe istorisiri, vezi
Imam Ahmad,Abu Dawood şi at-Tirmidhy care au transmis în numeroase relatări.
Waa'ilah Ibn Asqa
a spus că profetul Mohammad salallahu alehi wa salam a spus: Nu arătaţi bucrie
pentru fratele nenorocit sau Allah îl va ierta pe el şi vă va încerca pe voi cu
acea nenorocire.
(At-Tirmidhy
hasan ghareeb hadeeth.)
În general dacă
menţionăm un lucru pe are fratele nostru urăşte să fie menţionat despre el este
interzis dacă obiectivul ascuns este doar să-l dezonorăm şi să-i arătăm
defectele.
Dar dacă există
un bun în acestă relatare pentru musulmani şi obiectivul este ca să
perfecţionăm (îndreptăm) atunci nu este nici un rău în a spune, ci chiar este
recomandat.
Acum rămâne ca
fiecare dintre noi să tragem concluziile în ceea ce ne privește. Allah subhanu
wa ta3ala să ne ierte pe toți și să ne țină pe calea cea dreaptă.
No comments:
Post a Comment