Islam House

Saturday, May 4, 2013

Maniera în care dăm sfaturi



A salamo alaikom wa rahmato allaah wa barakatoh
Arta conversației uneori poate face multe atunci când este folosită in mod corect.  În Islam, după cum știm, intenția cu care faci un lucru este extrem de importantă, iar în cazul în care dorești să dai un sfat surorii/ fratelui tău în Islam, intenția joacă un rol decisiv în a-l ajuta să-și schimbe comportamentul sau din contra a-l face să nu te asculte și prin asta a face fitna în comunitate.
Niciunul dintre noi nu este perfect ; toți avem greșelile noastre, păcatele noastre, dar de care dăm socoteală doar Lui Allaah subhanu wa ta3ala. Astfel zilele trecute am avut de-a face cu două situații (moduri) sau maniere ..să spunem islamice (cât de islamice și care a fost maniera corectă, rămâne să concluzioneze fiecare, așa cum și eu am făcut-o).
Zilele trecute mi s-a întâmplat să fiu pusă într-o astfel de situație care, recunosc, mi-a lăsat un gust amar. Toți cei care mă cunosc măcar cât de cât, știu că intenția mea nu este nici rea nici răutacioasă, că pentru mine e importantă pacea și nu judec oamenii după religie, culoare, etnie, avere..etc.  Din puținul pe care îl știu despre Islam, am învățat că fiecare trebuie să fie respectat, chiar dacă nu ne împărtășește ideile, credința, etc... În Islam fiecare e liber să se exprime. Și dacă sora ta sau fratele tău a greșit, atunci trebuie, cred, să fii atent la maniera în care îl abordezi și mai ales la intenția cu care o faci.
Deci să trecem peste faptul că pentru păcatele noatre nu dăm oamenilor socoteală, dar să acceptăm totuși că frații sau surorile au datoria de a-ți da un sfat atunci când poate ceva ai făcut greșit. Una e să sară public câteva persoane să te acuze , să te judece pentru ceea ce ai greșit (așa cum mi s-a întâmplat mie), să-ți arunce vorbe grele ca și cum ai fi comis cea mai gravă crimă care i-a afectat în mod direct, și alta e să vină să-ți vorbească în privat și să-ți argumenteze  de ce consideră că ai greșit.
Personal am avut parte de ambele situații în aceeași zi. Allah subhanu wa ta3ala să-i răsplătească fiecăruia după faptă și intenție și să ne ierte pe fiecare căci avem nevoie de iertarea Lui.
Alhamdulillaah, că totuși în comunitatea noastră avem și oameni educați, care au grijă să urmeze principiile islamice așa cum ar trebui să o facem fiecare dintre noi, și un frate m-a contactat în privat, explicându-mi răbdător și argumentat de ce este greșit ceea ce făcusem. Nu dau nume, căci numele nu sunt importante, ci situația în sine. Am apreciat gestul d-lui doctor și mai ales intenția dânsului. Nu m-a acuzat, nu mi-a spus vorbe de ocară, nu m-a jignit, ci s-a comportat așa cum ar face un frate mai mare față de sora lui mai mică.
Astfel a reușit să se facă nu doar ascultat dar a câștigat și o mai mare apreciere din partea mea. Alhamdulillaah că avem oameni care reușesc să-și mențină echilibrul și nu trec ca gâsca prin apă în această viață.
Acum să vedem și ce spune Islamul referitor la acest subiect
Unul dintre companioni obişnuia să spună fraţilor lui:
 Nu îmi daţi sfat până nu îmi spuneţi în faţa ceea ce urăsc să aud. Deci când un frate doreşte să-l informeze pe fratele său de un defect al acestuia, cu condiţia că doreşte să evite în viitor această greşeală, este un lucru foarte bun pentru că cel din urmă să îşi spună scuza dacă acesta există.
Dar dacă această recomandare are ca intenţie să îl blameze pe fratele său atunci este de condamnat.Un companion a zis: Ţi-ar place ca cineva să te infromeze despre greşelile tale? Iar celălalt a răspuns : Dacă ar face-o cu intenţia să mă mustre .....nu!!
Deci blamând şi condamnând o persoană ptr greșeala lui este un lucru detestat. Profetul Mohammad sallAllaahu 'alayhi wa sallam, a spus: Dacă îţi condamni fratele că a făcut o greşeală nu vei muri până nu o vei face şi tu.
(At-Tirmidhi)
Companionii profetului Mohammad salallahu alehi wa salam iubeau să sfătuiască o persoană în privat doar între 4 ochi şi acesta este un semn ca sfatul este sincer.

Iar în legătură cu răspândirea unei greşeli face parte din lucrurile interzise de Allah Subhana wa Taala şi de mesagerul Său, salallahu alehi wa salam.
Allah Preaînaltul spune în Sfântul Quran, Traducerea sensurilor surat an nur verset 19.
"Aceia care vor ca printre dreptcredincioşi să se răspândească ticăloşia, vor avea parte de osânda dureroasă atât în această lume cât şi în lumea de apoi. Allah ştie în vreme ce voi nu ştiţi"

Hadisuri  în care ne este recomandat să păstrăm în secret greşelile altora sunt foarte multe
Putem vedea în Fath-ul -Baree şi saheh muslim(1996)

Mulţi învăţaţi spun că dezvăluirea greşelilor altora dă semne de slăbiciune în islam...dă semne de un iman slab(o credinţă slabă).Ar trebui să ne uităm la greşelile noastre.

Allah spune în Sfatul Quran Traducerea sensurilor surat al-tawba verset 128.
"A venit la voi un Trimis chiar dintre vo,i căruia îi sunt grele necazurile care vă lovesc şi care este plin de grijă pentru voi iar cu dreptcredincioşii el este milos şi îndurător"

Apoi Allah a descris şi companionii Profetului salallahu alehi wa salam:
Quran Traducerea sensurilor surat al-Fath verset 29:
Mohammad este trimisul lui Allah.Iar aceia care stau alături de el sunt aspri faţă de necredincioşi şi sunt îndurători între ei(cu dreptcredincioşi) Îi vezi pe ei aplecaţi şi prosternându-se căutând mila lui Allah şi mulţumirea Lui.Semnele prostrenarii se văd pe chipurile lor....../
Şi Allah a descris dreptcredincioşii ca fiind răbdători şi sfătuitori de bine şi miloşi.
Quran Traducerea sensurilor surat-al balad verset 17
Apoi au fost dintre aceia care cred şi îndemnă la răbdare şi îndeamnă la îndurare(unii faţă de alţii)
Unul care arată greşelile celorlalţi are calităţile lui sheitan.
Allah spune în Sfântul Quran Traducerea sensurilor surat al Fatir verset 6:
"Sheitan este pentru voi un duşman.Ţineţi-l aşadar ca pe un duşman!El nu face decât să-i cheme pe susuținatorii lui ca să fie oaspeţi ai flăcărilor" Apoi Allah Subhanu wa Taala ne spune cum a fost amăgit Adam de către Diavol.

Quran Traducerea sensurilor surat Al-Araaf verset 27
"O fii a lui Adam !!!Să nu vă amăgească Sheitan aşa cum i-a scos pe părinţi voştri din Rai dezbrăcându-i de veşmintele lor ca să le arate goliciunile lor..../"
Deci care este diferenţa dintre unul care are intenţia de a îndrepta o greşeală prin sfatul lui şi acela care vrea să răspândească o greşeală!!!Şi nimeni nu ruşinează pe fratele său doar cei care nu posedă o minte sănătoasă.
Recompensa unuia care vrea să fie descoperite greşelile fratelui său este că Allah va căuta după greşelile lui şi va face ca ele să fie descoperite pentru a-l dezonora chiar dacă el le comite în intimitatea casei lui.
Profetul Mohammad sallalahu alehi wa salam a relatat aceasta în foarte multe istorisiri, vezi Imam Ahmad,Abu Dawood şi at-Tirmidhy care au transmis în numeroase relatări.
Waa'ilah Ibn Asqa a spus că profetul Mohammad salallahu alehi wa salam a spus: Nu arătaţi bucrie pentru fratele nenorocit sau Allah îl va ierta pe el şi vă va încerca pe voi cu acea nenorocire.
(At-Tirmidhy hasan ghareeb hadeeth.)

În general dacă menţionăm un lucru pe are fratele nostru urăşte să fie menţionat despre el este interzis dacă obiectivul ascuns este doar să-l dezonorăm şi să-i arătăm defectele.
Dar dacă există un bun în acestă relatare pentru musulmani şi obiectivul este ca să perfecţionăm (îndreptăm) atunci nu este nici un rău în a spune, ci chiar este recomandat.

Acum rămâne ca fiecare dintre noi să tragem concluziile în ceea ce ne privește. Allah subhanu wa ta3ala să ne ierte pe toți și să ne țină pe calea cea dreaptă.

No comments:

Post a Comment