Tawassul in limba
araba, inseamna a cauta a se apropia. Allah spune in Qur'an (traducerea
sensurilor):
"Aceia pe
care-i cheama ei cauta si ei mijlocul [care sa-i conduca pe ei] cat mai aproape
de Domnullor, nadajduiesc in indurarea Sa si se tem de pedeapsa Lui, caci
pedeapsa Domnului tau este cu adevarat de temut."
17:57
ceea ce inseamna
a se apropia de El.
Exista doua
tipuri de Tawassul, Tawassul Islamic corect, si Tawassul interzis.
Tawassul Islamic
Corect:
Acesta inseamna a
te apropia de Allah prin intermediul actelor de adorare, care Il multumesc pe
El si Ii sunt placute Lui; acestea pot fi waajib (obligatorii) sau mustahabb
(incurajate), si pot fi sub forma de cuvinte, actiuni sau credinte. Cateva
feluri pot fi urmatoarele:
Cautarea
apropierii de Allah prin intelesul Numelor si Atributelor Sale.
Allah spune
(traducerea sensurilor):
"Ale lui
Allah sunt numele cele mai frumoase! Chemati-L cu ele si departati-va de aceia
care schimonosesc numele Lui! Ei vor fi rasplatiti dupa ceea ce fac!"
7:180
Astfel, cand
cineva face Du'a la Allah, el incepe prin a-L chema pe Allah cu numele care se
potriveste cel mai bine, cum ar fi “al-Rahmaan” (Cel Milostiv), atunci cand
cere milostivire, si al-Ghafoor ( Cel Iertator), atunci cand cere iertare,
s.a.m.d.
Cautarea
apropierii de Allah prin credinta si Tawheed.
Allah spune
(traducerea sensurilor):
" Doamne!
Noi credem in ceea ce Tu ai pogorat si-l urmam pe Trimis, deci scrie-ne pe noi
printre cei care fac marturie."
3:53
Cautarea
apropierii de Allah prin fapte bune, astfel o persoana cere de la Allah, prin
cele mai bune fapte facute de el, cum ar fi Rugaciunea, Postul, Recitarea
Qur'anului, evitarea lucrurilor interzise, s.a.m.d. Un exemplu in acest sens
este hadithul sahih relatat in Sahihayn despre cei trei oameni care intrara
intr-o pestera si o stanca cazu, blocand iesirea. Ei L-au rugat pe Allah prin
virtutea faptelor lor cele mai bune (pentru a-i salva). O persoana se poate
ruga lui Allah prin dependenta sa totala de El, asa cum Allah spune in Qur'an
(traducerea sensurilor):
Si adu-ti aminte
de Iov, cand l-a chemat el pe Domnul lui: "M-a atins pe mine raul! Insa Tu
esti Cel mai Milostiv intre milostivi!"
21:83
sau admitand raul
facut si nevoia sa de Allah, asa cum este descris ca a facut Yunus (traducerea
sensurilor):
Si [adu-ti
aminte] de Dhu-n-Nun, cand el a plecat furios si si-a inchipuit ca Noi nu-l vom
lasa cand va fi la nevoie. Atunci el a strigat in intuneric:"Nu este alt
Dumnezeu afara de Tine! Slava Tie! Eu am fost dintre cei nelegiuiti!"
21:87.
Regulile privind
Tawassul corect islamic variaza in functie de felul acestuia. Unele tipuri sunt
obligatorii, cum ar fi cautarea apropierii de Allah prin numele Sale, prin
insusirile Sale si prin Tawhid (credinta in Unicitatea Sa absoluta), si unele
sunt recomandate, cum ar fi cautarea apropierii de Allah prin tot felul de
fapte bune.
Tawassul care
este Bid'ah si astfel interzis:
Aceasta este
incercarea de apropiere de Allah prin lucruri care Lui Ii displac si care Il
nemultumesc, fie ca sunt cuvinte, fapte sau credinte. Un exemplu este
incercarea de apropiere de Allah prin chemarea mortilor, care sunt absenti,
cerand de la ei ajutor, etc. Aceasta este o forma de Shirk Major (Shirk akbar),
care contravine Tawhid-ului si inseamna ca o persoana sa nu mai poate fi
considerata Musulman. Chemarea lui Allah, fie pentru a-I cere un anumit
beneficiu, sau ocrotire de un anumit rau, sau ca un act de adorare pentru
exprimarea umilintei si supunerii fata de El, poate fi adresata numai direct
Lui. Daca Du'a-urile sau Rugaciunile sunt adresate oricarui altceva sau
altcuiva, aceasta este Shirk. Allah spune (traducerea sensurilor):
Si Domnul vostru
zice: "Chemati-Ma si Eu va voi raspunde! Aceia care din prea multa trufie
refuza sa Ma adore vor intra in Gheena umiliti!"
40:60
In aceasta Aya,
Allah explica pedepsirea celor care refuza cu aroganta sa-L cheme pe Allah, fie
chemand pe altcineva, sau nechemandu-L deloc, din mandrie si admiratie de sine,
chiar daca nu cheama pe altcineva in afara Lui.
Allah spune
(traducerea sensurilor):
"Chemati-L
pe Domnul vostru cu umilinta si intr-ascuns! El nu-i iubeste pe cei
nelegiuiti!"
7:55
Allah porunceste
robilor Sai sa-L cheme pe El si pe nimeni altcineva.
Allah spune
despre oamenii Iadului (traducerea sensurilor):
Si vor zice in
el, certandu-se indeolalta: "Pe Allah! Noi am fost in ratacire razvedita,
cand v-am facut, pe voi egali cu Stapanul lumilor!"
26:96-97
Orice duce la
egalarea cuiva, in afara de Allah, cu Allah, in acte de adorare, este Shirk,
pacatul de a asocia parteneri lui Allah.
Allah spune
(traducerea sensurilor):
Si cine este mai
ratacit decat aceia care cheama in locul lui Allah pe cineva care nu-i va
raspunde lui pana in Ziua Invierii, caci ei nu baga in seama chemarea acestora!
Iar cand oamenii
vor fi adunati [pentru judecata], ei le vor fi dusmani si vor tagadui adoratia
lor.
46:5-6
Allah spune
(traducerea sensurilor)
"Si cel ce
cheama alaturi de Allah un alt dumnezeu, fara sa aiba dovada despre el, acela
va da socoteala Domnului sau. Iar necredinciosii nu vor izbandi!"
23:117
Allah stabileste
ca oricine cheama pe altceva in afara de El, ia acel lucru ca pe un dumnezeu,
iar El spune (traducerea sensurilor):
"El lasa ca
noaptea sa intre in zi si lasa ca ziua sa intre in noapte. El a supus Soarele
si Luna si fiecare alearga catre un termen hotarat. Acesta este Allah, Domnul
vostru. A Lui este stapania, iar aceia pe care voi ii chemati in locul Lui nu
stapanesc nici cat pielita samburelui de curmala.
Daca ii chemati,
ei nu aud chemarea voastra si chiar daca ar auzi-o, tot nu v-ar raspunde voua.
Iar in Ziua Invierii, ei vor tagadui ca i-ati facut asociati [lui Allah]. Si
nimeni nu te poate invata asa cum o face un Binestuitor."
35:13-14
In aceasta Aya,
Allah exprima faptul ca El este singurul asupra Caruia se poate chema, pentru
ca El, si nimeni altcineva, este Stapanul care coordoneaza totul. Acele lucruri
care sunt adorate, nu pot auzi rugile, nici sa raspunda celor care ii chema, si
chiar daca ar fi in stare sa-i auda, ei nu pot raspunde, pentru ca ei nu au
puterea sa le aduca nici folos, nici dauna.
Arabii mushrik,
la care Profetul, pacea si binecuvantarea lui Allah fie asupra lui, a fost
trimis pentru a-i chema la Islam, erau necredinciosi, din cauza acestui Shirk.
Ei Il chemau pe Allah in mod sincer, in vremuri dificile, insa ei deveneau
necredinciosi in vremuri de usurinta si bunastare, cand incepeau sa cheme pe
altii in afara de Allah.
Allah spune
(traducerea sensurilor):
[Aminteste-le
lor], daca ei se urca pe corabie si Il invoca numai pe Allah, fara sa-I faca
Lui nici un partas, insa dupa ce ii izbaveste [readucandu-i] pe uscat, iata-i
pe ei cum Ii fac asociati
29:65
Si cand raul va
va ajunge pe mare, ratacesc departe aceia pe care voi ii chemati, afara de El.
Dar dupa ce El va mantuieste, aducandu-va pe uscat, voi va intoarceti [de la
El], caci omul este nemultumitor!
17:67
Asa se adevereste
cuvantul Domnului tau impotriva acelora care sunt nelegiuiti ca intr-adevar ei
nu vor crede!
10:33
Shirk-ul unor
oameni in ziua de astazi merge si mai departe, decat cel al oamenilor din
trecut, pentru ca ei directioneaza unele acte de adorare spre altceva decat
Allah, chemand in ajutor chiar si in timpuri de calamitate; laa hawla wa laa
quwwata illa Billaah (nu exista putere si ajutor decat la Allah). Ne rugam lui
Allah sa ne ocroteasca.
Pentru a rezuma
raspunsul, a cere de la morti ceva, este Shirk, si a cere de la vii ceva ce
numai Allah poate darui, este Shirk. Si Allah stie cel mai bine.
traducere dupa
:Islam Q&A
Sheikh Muhammed
Salih Al-Munajjid
No comments:
Post a Comment